Original:
Ein Epikureer erklärt einem Stoiker die Selbständigkeit des Kosmos und die Untätigkeit der Götter
Et quaerere a nobis, Balbe, soletis, quae vita deorum sit [...] Ea videlicet, qua nihil beatius, nihil omnibus bonis affluentius cogitari potest. Nihil enim agit [...] nulla opera molitur [...], vestrum vero laboriosissimum. Sive enim ipse mundus deus est, quid potest esse minus quietum, quam nullo puncto temporis intermisso versari circum axem [...]; sive in ipso mundo deus inest aliquis, qui regat, qui gubernet [...], hominum commoda vitasque tueatur, ne ille est inplicatus molestis negotiis et operosis. [...] docuit enim nos [...] natura effectum esse mundum, nihil opus fuisse fabrica [...]. Quod quia, quem ad modum natura efficere sine aliqua mente possit, non videtis, ut tragici poetae cum explicare argumenti exitum non potestis, confugitis ad deum.
Quelle:
Cicero:
Das Wesen der Götter
/
De natura deorum
(
ND)
I 50-53 = LS 13H.
Edition: N.N.
Auslegung:
- Epikur schließt hier vom Begriff der Glückseligkeit Gottes auf dessen Untätigkeit
- damit wird zunächst die Glückseligkeit Gottes als starkes Kriterium aufgenommen und die Vorstellung von Allmacht und Vorsehung abgelehnt
- hier Darstellung einer besseren Götterlehre als die der Stoa
- moderne Interpreten meinen allerdings z.T., dass diese Aussagen ironisch zu verstehen sind
- entscheidend ist jedoch Epikurs Annahme der Eigenkausalität der Welt
Themen:
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Götter
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Kosmos
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Antike Philosophie II